• Banner
02-02-2018, 17:43

Tekst: Jeannette Schilling, Foto's: Miny Schrotenboer

Het aantal deelnemers aan de informatiemiddag, om precies te zijn 52, was boven verwachting groot. Ouderen vanuit heel het Garenkokerskwartier hebben 2 uur lang geluisterd naar Cokky Bentvelsen, Mensendieck therapeute en docente "Meer bewegen voor ouderen. Zij sprak bevlogen over hoe je als oudere vallen kunt voorkomen. Op de vraag hoeveel mensen het afgelopen jaar een val hebben gemaakt, staken ongeveer 17 deelnemers de vinger op. Eén op de 3 thuiswonenden van 65 jaar en ouder valt minstens één keer per jaar. En meer dan 3000 ouderen overlijden per jaar aan de gevolgen van een val.

Het volgende kun je allemaal doen om vallen te voorkomen:

BEWEGEN staat op nummer 1. Hoe meer u beweegt en sport, hoe sterker u bent, hoe steviger u op de benen zult staan, waardoor de kans op vallen kleiner wordt. Door specifieke training kunnen spierkracht en evenwicht "sterk verbeteren.
Mogelijkheden:
- wandelen, 1 keer per maand kunt u vanuit het Zaeltje met een groepje gaan wandelen, niet alleen gezond, maar ook gezellig;
- cursus "In Balans", gegeven door Cokky Bentvelsen, volgende week start in Haarlem Noord een cursus van 18 keer (De Krocht);
- meedoen met de bewegingslessen van Rachid Mali, Mensendieck therapeut, op woensdagochtend in Het Zaeltje (10.30 - 11.30 uur);
- Yoga in Het Zaeltje op dinsdagavond van 19.00 - 20.15 uur of woensdagochtend van 09.00 - 10.15 uur:
- naar de sportschool
- senioren-fit, conditie-gym60+, fitwalken
- met de Beweegpas 50+ van Stichting SportSupport (zie website www.sportsupport.nl), kun je in heel Haarlem bij allerlei sportverenigingen en activiteitencentra een aantal proeflessen volgen tegen een geringe vergoeding, om te kijken wat het beste bij je past.

 Naast bewegen zijn er veel zaken die ervoor kunnen zorgen dat de kans op vallen aanzienlijk vermindert:
- zorg voor veiligheid in en om huis, geen rondslingerende spullen, los liggende kleedjes, losse bedrading;
- plaats antislipmatten in de badkamer;
- laat regelmatig je gezichtsvermogen testen, slecht zien is vaak een oorzaak van vallen;
- draag stevige schoenen;
- doe geen twee dingen tegelijk, neem de tijd, houdt aandacht bij wat u doet;
- let op de bijwerkingen van medicijnen;
·       suffer, slaperiger waardoor je minder alert of langzamer reageert
·       slechter zien
·       duizeligheid
- zorg dat uw vitamine D gehalte op peil blijft, omdat vitamine D ervoor zorgt dat calcium in het lichaam wordt opgenomen voor sterkere botten en bovendien maakt het de spieren wat sterker;
- eet gezond en kom veel buiten;
- zorg dat er voldoende licht in huis is, ook 's nachts als je naar het toilet moet en op de trap, zodat je geen trede mist

Er zijn ook hulpmiddelen in de handel die de veiligheid vergroten, zoals beugels, verhoogd toilet, grijpers om iets van de grond te pakken.

Iedereen is met een enorme hoeveelheid informatie en praktische tips weer huiswaarts gekeerd. De organisatie dankt de Buurtcoöperatie voor de sponsoring van deze middag.

Reageer op dit artikel

*   Bij de eerste keer reageren wordt er een e-mail naar u gestuurd ter bevestiging van uw reactie.

 

Onthoud mijn gegevens

Stuur e-mailnotificatie nieuwe reacties.

 

Vanzelfsprekend zijn er een paar gedragsregels betreffende de inhoud van uw reacties.